Tjänster

Ta kontakt för en nulägesanalys och kartläggning av lagerstyrning, inköpsbeteende och potential. På mindre än en vecka för ni svar till fast pris

Vanliga frågeställningar

  • Överlager. Hur mycket överlager och risk för inkurans finns. Vad kan en re-allokering generera istället för nya inköp
  • Täcktid. Hur länge räcker lagersaldo för olika artikelgrupper
  • Parameter lager vs. faktiskt lager. Följer avropet de lagerparametrar som systemet har. Hur balanseras detta med erfarenhet och magkänsla. Sker påfyllnad efter styrparametrar eller är det annat som avgör lagervärde, nivåer och service level till kund
  • Lagertillgänglighet och risk. Hur kan vi fördela investering i varulager med differentierad lagerstyrning beroende på leverantörs prestanda eller geografiskt läge för bästa resultat
  • ABC-klassificering efter volymvärde är vanligt. Passar det alla sortiment och efterfrågemönster eller ska fler dimensioner adderas
  • Hanterar vi alla leverantörer och artiklar på samma sätt och jobbar alla likadant

Tjänster för att kartlägga och förbättra lagerstyrning

  • NUlägesanalys Identifiera överlager med åtgärdsplan
  • Uppdaterad och flerdimensionell ABC kategorisering för differentierad styrning
  • Utbildning i lagerstyrning och enkla verktyg (excel för lagerstyrning)
  • Inköpsbeteende översyn, Köper vi mer eller mindre än affärssystemet föreslår? Hanterar vi alla leverantörer och artiklar på samma sätt?
  • Leveransuppföljning leverantör – hur levererar och svarar leverantörer
  • Hur kan materialplanering effektiviseras med samma resurser.

Utökat arbete för att anpassa lagerstyrning efter er verksamhet, produkter, kunder och leverantörer. En standardlösning kanske inte hjälper just er verksamhet.

Prova att beräkna Säkerhetslager, Inköpskvantitet och beställningspunkt här

 

Nya system

Det finns flera utvecklade och bra system för lagerstyrning, prognos och avrop. Dessa har väldigt sofistikerade prognosmoduler och styrmodeller som ofta är en sk. ”black box” där få kan förklara de rekommendationer systemet ger. Detta kan resultera i låg intern förståelse och  acceptans för systemet och styrningen.

För en väl utvecklad organisation med rätt kompetens är dessa nya system en förutsättning för att effektivt styra stora och komplexa materialflöden.

– För att nyttja dessa system behövs rätt grundkompetens för att kunna styra systemet istället för att bli styrd av systemet.

– Med höga licens och implementationskostnader kan er organisation med fördel börja arbetet med effektivare materialstyrning med att först bättre nyttja befintligt affärssystem och öka kompetensen internt för att sedan ta nästa steg.

Vi hjälper er med en förstudie av behovsbild och potential av ny systemlösning.

Varför anlita Servicelevel.se?

För det mindre och mellanstora företaget är ofta kompetens inom lagerstyrning inte det första man bygger upp och Logistik- eller inköpschefen har ofta fullt upp med att hantera daglig drift och utmaningar med leveranser och kundbehov. Logistikansvarig kan dra stor nytta av en erfaren rådgivare att diskutera och bekräfta tankar och idéer med.

Med en mindre logistik- eller planeringsavdelning går stor del av tid och resurser åt att hantera de dagliga utmaningarna och övergripande såväl som detaljstyrning sker undantagsvis och endast på de produkter som man för tillfället har problem med. Genom att agera proaktiv och öka styrningen kan organisation öka beredskap och bli effektivare.

En punktinsats och enkel anpassad metodik för just ert företag kan spara mycket lagervärde, tid och framförallt generera en bättre service level i leveranserna till era kunder.